Mye Gubb!

Mye "Gubb"!

Det er for mye "Gubb", for mange gubber i Nidelv IL fotball, og fotballen.  Det er mange damer, jenter og kvinner som bidrar i fotballen, men etter min mening ikke nok og ikke synlig nok i det sportslige. Vi trenger flere synlige jenter på feltet i sportslige roller, som trenere og forbilder.

Det er mange menn i alderen 35-70 som dominerer fotballen og Nidelv IL fotball. Rett nok er det disse mennene som utgjør stordelen av ryggraden i norsk fotball i dag. Det er deres frivillighet som gjør at alle ungene kan kose seg på treningsfeltet i all slags vær. All ære til dem. Men de utgjør bare 50% av potensialet i en foreldregruppe.
Dette må IKKE leses som en nedvurdering av den jobben gubbene gjør, det skulle tatt seg ut, jeg er jo en av dem.

Fraværet av kvinner, damer og jenter i sportslige roller er skrikende. 

Det slår meg stadig vekk, vi sitter der å snakker om hva vi kan gjøre for jentefotballen, hva vi skal gjøre for å beholde mange nok, lenge nok og kanskje på veien utvikle noen til å bli gode. Så ser jeg meg rundt og ser bare menn. Hvor er damene, hvor er jentene som kan noe om dette?
Det er ikke usannsynlig jeg her beveger meg ut i et minefelt av en annen verden å må bruke resten av helga til brannslukking, men det får så være. Jeg tenker det å være jente og kvinner representerer en verdi i seg selv, som vi som menn ikke kan bringe med oss. Vi menn representere våre egne egenskaper, verdier og merkeligheter. Skal vi lykkes som klubb med målene våre må vi ha inn flere jenter.
Nidelv IL har de siste året hatt 4 veldig dyktige jentetrenere på våre 2004 og 2005 lag. Barn, foreldre, lagledere, og alle rundt lagene gir trenere gode skussmål og de roser tiltaket med å få inn jenter på disse lagene. Det må vi bygge videre på og videreutvikle.
Min oppfordring til dere alle jenter og damer i Nidelv IL, ta roller som bringer dere ut på banen sammen med ungene våre. Ta roller som gir dere påvirkning på det sportslige i klubben vår. Bli trener, bli lagleder, ta plass. Og meld dere på kurs.
For også å rekuttere trenere eksternt har vi laget en generell annonsen.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fotballhelg midt på vinteren

OneTeam Nidelv IL fotball

Akta tvåan - Trøndelag