Elefanten på fotballbanen

La oss snakke om elefanten i rommet. Topping av lag i barnefotballen i Trøndelag. Vi som har vært med en stund er godt kjent med dette, vi snakker litt om det, men mest av alt snakker vi rundt det.

 

Illustrasjonsbilde: adressa.no 

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/i/g6Vrpq/min-verste-dag-paa-fotballbanen

Note: Jeg tar ikke stilling til det som blir fremstilt i innlegget, men innlegget diskuteres nå åpent rundt på banene i trøndelag. Kampen og saken kan være basert på misforståelser og uhell, det må vi ta høyde for.Jeg bruker det som utgangspunkt for min vinkling rundt problemstillingen for den er urovekkende gjenkjennbar.

Note II: Dette handler i all hovedsak om gutte- og herresiden i trøndersk fotball, mitt inntrykk er at det drives klokere og bedre på jente/kvinnesiden.

Hendelsen som er beskrevet i adressainnlegget, slik den er fremstilt er trist, men ikke spesielt overraskende. Hvert eneste år kommer det dessverre et lag, alderstrinn, på guttesiden i Trøndelag, hvor noen veldig ivrige foreldre driver frem et mini kretslag i en klubb som etter hvert mister kontroll med laget. Klubben er ikke lengre sjef. Best mulig er målet, mens lengst mulig nedprioriteres.

Satsingslagene

De omtales ofte som satsingslag også og dette tiltrekker fedre og barn som ifølge seg selv ikke får et godt nok, spissa nok, tilbud i egen klubb. Vi vet alle hvem de er og hvor de er hvert eneste år. En rask ringerunde ville gitt klubbnavn for 2003 kullet, 2004 kullet, 2005 kullet, 2006 kullet…osv.
I disse lagene ser man fort og tidlig mange overganger fra områder som ikke naturlig sokner til laget.
Veldig mange foreldre og barn begynner veldig tidlig å jobbe etter en plan hvor målet er å komme på BDO, kretslag og RBK. Man jobber da for å identifisere den gruppa som senere blir et satsingslag og koble seg på denne slik at man blir inkludert der når det skjer noe. Cageball, turneringer, leie av haller til futsal, kanskje en reisecup under et kattedyr navn i stedet for klubbnavnet. Det handler om å trene med de antatt beste, spille med de antatt beste og være der man blir sett av kretsen og RBK.
Jeg skjønner dem jeg, det handler om å maksimere mulighetene og legge til rette best mulig for barna sine. Mange gjør dette i mange sammenhenger. Curling foreldre er vi vel alle litt i 2022?
Etter min mening og mine verdier er dette feil måte å gjøre ting på, for disse barna er jo blitt Generation Snowflake. Min hypotese er at disse satsnings spillerne ikke vil lykkes i særlig grad, de tåler ikke trykket når det røyner på og kommer ikke til å klare å stå i det alene, når curling pappa ikke lengre driver satsningslaget.

Selvoppfyllende profetier

Disse satsingslagene er kraftig overrepresentert med deltakelse i kretsens tiltak, Klubb BDO, Team BDO og etterhvert RBK Salmar Akademiet. Mitt inntrykk er at kretsens folk oppsøker disse klubbene mer en hva de oppsøker andre klubber og det samme gjelder RBK. Dette er egentlig veldig forståelig, kretsen, RBK og andre har begrensede ressurser og må bruke dem effektivt. Da er det effektivt å oppsøke de arenaer hvor det sannsynligvis er høyest tetthet av lovende og gode spillere for å finne det.
Men, det er utrolig viktig å være dette bevisst, å skjønne hvilke svakheter og begrensninger dette har.
La meg konstruere et eksempel for å forklare. Hvis man setter seg ned i rundkjøringa ved Møller vil på Tunga og teller bilmerker så vil en finne ut at det er veldig mange Audi og Volkswagen. Noen kan da basert på den tellinga konkluderer med at det er flest Audi i verden. De fleste skjønner det blir feil. Slik er det med fotballen også, hvis du kun oppsøker noen få lag/klubber på utkikk etter spillere, da finner du flest spillere derfra.
Mitt inntrykk er at fotball trøndelag ikke helt har tatt inn over seg svakhetene i dagens modell, det virker som man er veldig fornøyd med dette og vil bygge ut noe som etter min mening ikke virker ved nå å hente enda yngre spillere inn i modellen.
Mitt inntrykk kretsen, RBK og andre toppklubber i trøndelag tror altså de meste lovende er å finne i satsingslagene, de oppsøker disse lagene, bruker ikke tid på de andre lagene, de finner spillere som de løfter frem og har dermed oppfylt sin egen profeti. Er man seg dette bevisst? Jeg tror ikke det, og er meget skeptisk de denne måten å jobbe på.
Les også

https://sportsligledernidelvfotball.blogspot.com/2022/06/akta-tvaan-trndelag.html

https://sportsligledernidelvfotball.blogspot.com/2022/03/like-barn-leker-best.html

Mer av det samme?

Det er en rekke personer og miljøer som mener at man tidlig må starte selektering og topping av lag, gjerne i 10 års alderen. Rosenborg er i ferd med å trekke sin selektering og akademi modell stadig ned i alderstrinnene. 

https://www.adressa.no/sport/fotball/i/OrLy6V/han-er-ny-akademisjef-bekrefter-at-rbk-naa-skal-hente-14-aaringer 

https://open.spotify.com/episode/59mAWt1wk9D1EOryXC3Zfr?si=6a099bfe4daa44d3 

Dette er ikke lite kontroversielt og diskutert, RBK tok opp dette for flere år siden, daværende akademisjef Rini Coolen prøvde dette tidligere, men fikk ikke gjennomslag. Han mente det var for sent å hente 15 åringer. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Rini_Coolen 

https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/4qL1vR/coolen-oensker-endringer-i-rbks-ungdomssatsing-for-sent-aa-hente-spillere-naar-de-er-15-aar 

Mye tyder, for meg, på at utviklingen med tidlig spesialisering, tidlig og hard selektering samt spissing av lag er en ønsket utvikling, men det virker som om man ikke helt vil si det.

Er dette et problem?

Det kan godt diskuteres om det vi ser er et problem, eller om det er sånn det er og sånn det skal være. I de 7 årene jeg har vært engasjert i trøndersk fotball, 2 år som far, 5 år som sportslig leder, har jeg ikke sett dette to ganger i samme klubb. Dette er altså i mine øyne ikke et klubb problem, men et foreldre problem og et strukturproblem med den modellen man jobber etter.
La det ikke være noen tvil, jeg mener denne tidlige selekteringen,, toppingen og akademifiseringen er et problem, og det er feil vei å gå. Jeg mener disse “toppalagene” er "kunnskapsløshet" satt i system. Det strider mot våre mål i fotballen, og på toppen av alt virker det ikke.

Løsningen

La det være klinkende klart. Jeg heier på trøndersk fotball og ønsker alle RBK lagene alt godt, minus noen kamper mot Glimt hvert år. Jeg jobber frivillig og ubetalt mange timer i uka for å sikre unge fotballspillere et godt tilbud i Nidelv IL, det har jeg gjort i mange mange år. Jeg har ingen fasit, men jeg ser en rekke svakheter i dagens modell som jeg mener må forbedres. Noen tanker her.


  • Bruk mindre ressurser på de relativt få spillerne som i dag reiser verden rundt på spissa utviklingstiltak

  • Bruk mer ressurser i breddeklubbene for å sikre kapasitet og kompetanse tidlig på mange unger

  • Etablert et robust system for nominasjoner av lovende spillere som er klubbstyrt

    • Kretsen og RBK bør ha et felles kontaktpunkt og en felles evalueringskomite som på fast frekvens etter faste kriterier vurderer innkommende navn fra klubbene.

  • Stopp all foreldredrevet innsalg av spillere, barn, til toppklubbene

    • Sportslige utvalg i klubber og sportslige ledere er kontaktpunktene

    • Legg på til telefonselgerne, spesielt når det er sønnen Messi som skal selges

  • Stopp alle overganger i fotballen før sesongen man fyller 16 år

    • Flytting, sosiale situasjoner og skoler kan på samme måte som med aldersdispensasjon være grunnlag for dispensasjon

  • Kretsen og RBK bør aktivt unngå satsingslagene noen år

    • Det blir litt vondt en sesong eller to men det vil fungere.

Salmar Akademiet har for øvrig program erklært at de skal jobber mer og bedre med klubbene, det gir håp, og jeg er fortsatt optimist.

https://pca.st/episode/bb227c73-dea9-426c-99bf-bc9f37e3ac8d

Ros

Det må understrekes at det jobbes godt og etisk solid av mange voksne i mange lag og klubber i dag. Det er hovedbilde. Disse satsingslagene og miljøene rundt disse er unntakene. Vi må ikke la disse lagene og hendelsene overskygge alt det bra.
Det er de glade ungene på trening, på kamper og  sonekvelder som gjør at jeg holder på med dette. Det er flest oppturer. Det må vi gjenta for hverandre, høyt, når uheldige hendelser oppstår. Samtidig må vi aldri slutte å bry oss når noe uheldig skjer.

Mer lesning

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/i/476r9a/spar-meg-for-fotballpappaer-som-tror-de-er-mourinho-eller-conte


Mitt innlegg er skrevet før disse to sakene, som også bør leses.
https://www.tronderdebatt.no/noen-tanker-om-spillerutvikling/o/5-113-373356
Jeg er veldig enig med Winsnes.
https://www.adressa.no/sport/fotball/i/EQ4b6j/tar-oppgjoer-med-fotballforeldre-det-vil-alltid-vaere-noen-lykkejegere
Jeg er av samme oppfattning som Saltvik og er veldig glad for at han står opp her, noe han forsåvidt har gjort tidligere også.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fotballhelg midt på vinteren

OneTeam Nidelv IL fotball

Akta tvåan - Trøndelag