Samling i RBK

Jeg ser at Rosenborg har mistet trua på oss breddeklubber i regionen. De vil ta over barna tidligere, for vi kan vist ikke dette. Det er mulig de har rett, jeg tror ikke det, men det spørs hva som er målet.

Er målet
  • å gjøre RBK bedre?
  • å få frem flere trønderske fotballspillere på toppnivå?
  • å gjøre norsk fotball bedre?
Å definer mål er utrolig viktig før en går løs på problemer og tiltak. Heldigvis sier RBK rett ut hva målet er, og gjør det enkelt for oss andre å forholde oss til det.


"Sluttmålet er at de tar seg til førstelagstroppen vår, og forhåpentligvis enda lenger. "
Det er altså RBK som her er det viktige, ikke den enkelte spiller, at alle skal realisere sitt potensiale.
Greit nok, men ikke noe jeg kan stille meg bak, og jobbe for.
Men, det er åpenbart for meg at vi er på vei i feil retning som krets og fotballklubber. Vi samler for mange spillere i for få klubber og gjør en for dårlig jobb med å bygge fotballkultur, fotballspillere og folk.
Vi ser på G16 hvor det nå begynner å bli oppsamling av veldig mange spillere i noen klubber. Det bekymrer meg fordi jeg vet at disse treningsgruppene består spillere fra hele byen ikke kun fra egne rekker. Nå skal ikke det være et mål i seg selv for meg heller, men det virker litt rart at en ambisiøs far skal kunne ta med seg sønnen sin til klubb A for å spille fotball uten at det er noen saklig eller faglig grunn for det. Det skjer hele tiden.
Det beste MÅ være at mange klubber har lag, gode lag, med en vis spredning i ferdighetsnivået, ikke mer en at en kan håndtere med individuelt tilpasset opplæring, men nok til at man kan differensiere og etterhvert toppe lag. Man må ha en stor nok, og god nok treningsgruppe til å kunne utvikle seg. Man skal være i og utenfor komforsonen. Men, ikke minst man skal spille jevne naboppgjør hvor det går ei kule varmt. Kall det gjerne hatoppgjør som en Nidelv A-lagspiller sa det meg med glimt i øyet. Det er inspirerende og utviklende. Å knuse noen 10-1 i OBOS cup er bare tull og vas. Og det ser vi hele tiden skje.
Jeg har sjekket litt for å se på de klubber våre spillere velger å gå til. Gitt at alle disse lagene består av lokale gutter som reiser kort, som er i sine trygge omgivelser og utvikler seg der er jo dette supert. Men det er det ikke. Lagene her består alle av spillere fra mange klubber.


 

 

Man driver altså å sideforskyver barn mellom klubber og samler dem i noen klubber. Er det smart, og hvorfor skjer dette?
Vårt G16 lag er nå avviklet, og vi ser at det drifter spillere bort fra Nidelv IL når de blir 13, 14 og 15 år. Dette skjer over alt, men hos oss er vi i utgangspunktet få med små årskull så her rammes vi ekstra hardt.
Hvis RBK sine planer blir en realitet så er det en fordel for oss. Spillere vil drifte mindre til Nardo, Strindheim, Trygg lade og heller bli i moderkluben der de kan utvikle seg til de kan ta stegene og realisere sitt potensiale. De aller beste, og mest lovende vil dra til RBK.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fotballhelg midt på vinteren

OneTeam Nidelv IL fotball

Akta tvåan - Trøndelag