Barne- og ungdomsfotballen vår sisteprioritet?

Det som nå skjer er ikke greit. Det er faktisk veldig ugreit at vi skriver 18. juni og samfunnet er mer eller mindre åpnet igjen etter koronaperioden. Barne- og ungdomsfotballen, samt breddefotballen har ikke fått starte opp igjen med kamper. Høye bør ikke høre på helsemyndighetene, han bør høre på oss og prioritere barn og unge.

Det har vært, og er klokt med en stegvis normalisering. Åpne litt og litt. Presset fra Norsk Toppfotball spesielt har båret frukter. De spiller ball. Barna våre derimot, og bredden, de er prioritert i siste steg. Det er bare trist. Dette siste microsteget fremstår som svært lite gjennomtenkt. Jeg gidder ikke drive mer whataboutism, men her burde en åpnet for mer. Nå sliter vi på vei inn i sommeren, ut på norgesferie og kanskje for alltid bort fra fotballen. Jeg ser noen skriver vi skal tilbake...og noen av oss skal det, men mange vil slutte nå om vi ikke snur.

Vi er nå forespeilet lang ventetid, man snakker om 1. september som en mulig først kampstartdato. Det resultatet vi ser nå av denne prosessen og dette løpet som har vært gjennomført er ikke til å akseptere.
Det var ikke denne dugnaden vi meldte oss på. Vi var lenge i samme båt, men nå føler jeg vi er noen veldig få som står igjen på kaia. Hvis noen i mars hadde fortalt meg at vi skulle være de siste som kom i gang ville jeg neppe tatt dem på alvor. Hvis noen hadde bedt meg stå bak en strategi hvor vi skulle være sist hadde jeg protestert. Nå er det på tide å si i fra. Dette er ikke greit, åpne for treningskamper og kamp om ballen mellom lag i klubbene, og fort mellom naboklubber og i skolekretsen nå. Få gjennomført noen kamper nå før sommeren slår inn for fult, vi rekker det på 14 dager. Planlegg for seriespill fra 1 uke av august.

Dessverre ser det ut til at fotballsesongen ryker for oss. Det vil komme små utbrudd av smitte i befolkningen som følge av at myndighetene mener det er bedre smittevern å drikke øl og bade i fjorden en det er å sklitakle naboen. Dette er ikke bra. Ikke bra i det hele tatt.

Jeg vet ikke hvordan NFF har vært involvert i planleggingen av oppstarten av fotballen her. Jeg vet ikke hvilke prioriteringer som gjort eller ikke gjort. Jeg vet ikke hvordan Koronavettreglene er utledet fra myndighetenes krav. Jeg antar likevel at helsemyndighetene ikke har gjort alt dette på selvstendig grunnlag og alene. Hvis NFF har muligheten bør de nå straks revurdere sine tolkninger, og sine veiledere og tolke alt i vår retning, mest mulig fotball - nå! Vi er ikke tjent med å være flinkest i klassen lengre, de andre er nemlig gått til friminutt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fotballhelg midt på vinteren

OneTeam Nidelv IL fotball

Akta tvåan - Trøndelag