Fotballkamper er viktige

Er det viktig med fotballkamper og er det viktig å vinne fotballkamper? Det er to tema som stadig kommer opp i diskusjoner i barne og ungdomsfotballen.

La meg svare med en gang. Fotballkamper er viktige og det er viktig å vinne dem av og til. Resultatet i kampen er som regel tallet på hva som skjedde i kampen, enkelt sagt. Tabellen kan lyve, men den lyver ikke over tid.

Grunnen til at jeg mener dette er at vi ikke må undervurdere betydningen av kampen og resultatet der. Det eri kampen en får målt seg mot andre, en får konkurrere, og hvis en selv og lagvenninene har mange nok vellykkede forsøkt og gode prestasjoner i løpet av kampen, da vises det på resultatet og en har vunnet.

Den optimale kampen er den som etter min mening bølger jevnt frem og tilbake mellom lagene med mange trekk, mange dueller og mange sjanger og redninger.

Klarer vi skal mange slike kamper, med mange gode opplevelser(situasjoner/involveringer) da utvikler vi spillerne i mange dimensjoner.

Jeg er helt enig med dem som mener vi må legge bort resultatfokuset, vi skal ikke fokusere på å vinne fotballkamper med mange mål. Vi skal fokusere på å skape gode opplevelser i kamper, da kommer resultatene. De er resultatet av gode prestasjoner.

Skal vi lykkes med flest mulig lengst mulig så må vi skape gode opplevelser for alle. Det gjør vi ved å skape jevne kamper mellom jevne lag. Det er også slik jeg oppfatter NFF ønsker det skal foregå, men i mangel av myndighet kanskje ikke klarer få til i særlig grad(?).

Jeg er sikker på at det er langt mellom fotballspillere som utvikles av å tape stort en hel sesong på 11-er kamper. Jeg er sikker på at alle tåler et tap eller tre, men over tid vil slike kamper med fravær av gode opplevelser gjøre at disse slutter å spille fotball. Noen veldig få, tror jeg, spillere kan være nokså likegyldige til opplevelse i kampen, resultatet og egne prestasjoner. Det er helt greit. Det er faktisk like greit som med dem som vil lykkes med alt og vil vinne alt. Det er jo det som er ER bredden vår!

Avslutningsvis vil jeg si det er forskjeller og skal være forskjeller mellom J10 og J17, konkurranse og prestasjonsdimensjonen blir mer krevende desto eldre en blir, noen trives med dette, andre ikke. Vi må være beviste på dette, og håndtere det.

God kamp, tell trekk ikke mål, det gjør jeg... :-)

Og for ordens skyld, det viktigste er treningene og samholdet der...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fotballhelg midt på vinteren

OneTeam Nidelv IL fotball

Akta tvåan - Trøndelag