Like barn leker best?

Jeg ser mye trøndersk fotball, veldig mye. Alt fra G2010 på Tempe til Strindheim G19 0. div via SalMarkademiet G16.

Jeg synes det er morsom, interssant og lærerikt. Jeg gjør det fordi jeg vil, men også fordi.

  • Jeg vil følge med på hvor nivået ligger
    • Det er for referanse for egne lag i spillere i Nidelv IL
  • Jeg vil følge med hvordan lagene spiller
    • Spille av press? Gjennom midten? Stå høyt? Risko bak?
  • Typene som spiller
    • Hvilke type spillere er det som spiller hvor?
  • Enkeltspillere
    • Jeg følger noen enkeltspillere for å se hvordan de helt konkret utvikler seg over tid. Spillere jeg har fulgt i kanskje 10 år.
Det er mange gode fotballspillere i Trøndelag, det er det ingen tvil om. Hvor nivået ligger i forhold til resten av landet er jeg usikker på, for jeg ser for lite nasjonal fotball under seniornivå. Jeg prøver å følge landslagsuttak og talentleiruttak, men er veldig usikker på hva det forteller meg. Det kan virke som at Trøndelag er underrepresentert, men uten tall blir det ren gjetting. Det kan tenkes noen andre kretser systematisk har fordeler av ulike årsaker og derfor er bredere representert.

Det jeg mener jeg kan si litt om, selv om det er subjektivt, er at det er veldig få spillere under 20 år i Trøndelag som skiller seg ut i måten de spiller på, typene de er og toppnivået de virker å ha. Toppspillerne(?) i trøndelag er urovekkende like. De virker støpt i samme form, de spiller på samme måte og gjør de samme tingene og er alle av mer eller mindre samme type. Fraværet at X-faktor kjeder meg ærlig talt.

Født sånn eller blitt sånn er en litt større diskusjon, men jeg anbefaler finne frem Harald Eia sin NRK serie på tema. Jeg frykter at måten vi driver seleksjon og spisse av fotballspillere på helt fra det året de fyller 12 er med å ensretter utviklingen og fremdyrkingen i en helt feil retning. Det er ikke rom for avvikerne, de med X-faktor, det er kun rom for de konforme, de som passer i malen. Jeg anbefaler å se dokumentaren om Wayne Mark Rooney og se for deg at han hadde dukket opp på en G12 trening i Trøndelag. Jeg tror ikke det ville gått særlig bra. Nå skal det sies, Rooney var vel så god allerede da at man ville bitt tennene sammen og tålt avvikene hans, men poenget mitt står seg. Vi har for lite rom for "utskuddene", de som ikke er som alle andre, som ikke gjør som alle andre, og som blir til noe helt spesielt.

Jeg mener vi må lete og se etter disse som ikke er som alle andre, vi må utvikle og dyrke dem og vi må ALDRI plukke av dem alt vi mener er unoter, for unoter er ofte en sentral del av X-factoren. Inkludering av disse er en motvekt mot ensretting, samtidig som vi aldri må glemme vi driver lagidrett og da er dannelse også viktig.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fotballhelg midt på vinteren

Akta tvåan - Trøndelag