Akta tvåan - Trøndelag

Jeg overvar et seminar for noen år siden og hørte en sentral person i fotballtrøndelag snakke om seleksjon og utvikling. Han var synlig stolt av den seleksjon som foregikk og kunne fortelle at det var veldig sjelden det dukket opp spiller sent i utviklingsløpet som en fant plass til å utviklingstiltak. Man var gode på å identifisere dem, talentene, tidlig mente han.
Vedkommende og organisasjon skal forbli anonymisert, så slipper vi en runde på detaljer.
Jeg har ikke tall som bekrefter eller avkrefter dette dette fraværet av utskiftninger, la oss anta det er korrekt. Jeg tror det er korrekt, når kom en G19 spiller sist inn fra en annen trøndersk klubb inn i RBK menn senior? Når hørt du sist om et trøndersk ubeskrevet blad som kom inn på et landslag?
Dette har jeg tenkt mye på, da og senere. Min første tanke var at dette blir feil, helt feil. At det ikke dukker opp spillere senere i sitt utviklingsløp og blir tatt opp i feks RBK2 er jo et bevis for at man ikke følger med i fotballmiljøene og breddeklubbene rundt seg. Klart det finnes mange bedre og mer lovende spillere i klubbene en hva vi ser blir fanget opp. Det er klart vi misser på talenter.
I Sverige sier de vistnok «Akta tvåan». Gjør man det i Trøndelag eller selekteres spillere i 12 årsalderen for dermed å låse seg til tidligere spådommer om hvem som kan bli gode?
Jeg er rimelig sikker på det jobbes for tidlig med spissing og seleksjon. Man bruker for mye ressurser på får få spillere og har for lite utskifting underveis.
Det jeg er sikker på er at det er mange fantastiske talenter og emner der ute som burde vært fanget opp.
Fear of Missing Out(FOMA) burde gnage enhver fotballeder, hver dag, hele tiden og drive oss rundt på treninger, kamper og arenaer hvor vi ser ungene og ungdommene.
Trøndersk fotball burde fange opp bedre spillere, trøndersk fotball burde hevdet seg bedre.
I dag fikk jeg oversendt to skjermbilder av uttak til BDO talentleir. To klubber peker seg ut som spesielt godt representert.
Her må klubbene og lagene i 2009 og 2008 ha jobbet uvanlig godt, eller så har man samlet mange ivrige spillere fra mange klubber, eller så har kretsen gjort en for smal jobb på observasjoner og utvelgelse.
Vi får håpe for trøndersk fotball og RBK senior herrer 2028 at det ikke er systematiske og strukturelle svakheter i metode og seleksjon her.



Håper noen andre følger med på trøndersk fotball og fanger opp de som ikke vi fanger opp, akta tvåan..

Referanser

https://www.fotball.no/kretser/trondelag/innkalling-bdo-talentleir-2022/





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fotballhelg midt på vinteren

Like barn leker best?